San Francisco

Vi är i Mexiko på turistvisum, vilket gäller i 6 månader, så innan vi visste att vi skulle göra en tur till Sverige hade vi redan bokat en tripp till San Francisco för att komma ut ur landet några dagar. Hade vi vetat att vi skulle lämna landet hade vi gärna stannat i Mexiko och utforskat mer av detta fantastiska land och dragit in på en flygresa men nu blev det så här.

Första dagen i San Francisco spenderade jag och Frank i city (Robban skulle jobba en dag extra, en lite miss i planeringen…). Vi hade fått tips om Exploratorium, ett vetenskapsmuseum som var hur stort som helst och så mycket spännande att testa och lära sig. Allt från konst, till det marina livet, musik och mycket mer. Vi spenderade nästan hela dagen här och slappade sedan på hotellet där Frank upptäckte att alla kollade på basket och blev väldigt intresserad av att följa matchen mellan två lokala lag medan middagen intogs.

När även Robban var på plats tog vi en tur i stan och besökte några butiker vi spanat in. Väldigt fin stad men så många uteliggare, skrämmande att se så många utsatta människor, en hel del även ordentligt påtända. Vi beslöt oss för att lämna innerstan och gick en lång promenad längs kusten och spanade på Golden Gate Bridge och surfarna som låg i det kalla vattnet nedanför bron.  Väldigt fin kustremsa med väl ordnade gångbanor. Kändes också som att många cyklade i denna staden och det var väl utbyggt med fina cykelbanor och cykelfiler.

Nästa stopp på turen var Monterey Bay, ca 20 mil söder om San Francisco, där vi skulle bo resten av resan. Vi valde den långsamma vägen längs kusten, så många vackra platser.

På plats spenderade vi den mesta av tiden till att cykla och vandra. Frank cyklade över 2 mil flera dagar på sin lilla cykel utan växlar, riktigt impad av hans energi och vilja. Vi besökte Santa Cruz, där de gör superfina mountainbikes, som man fick låna och köra en superfin singeltrack längs kusten. En dag åkte vi söderöver och följde 17th mile drive längs Pebble Beach och ner mot Big Sur. Detta är nog en av de vackraste vägar vi kört på, så dramatiskt och häftigt landskap och havets underbara skiftningar i olika blå färger. Nere i Big Sur hade vi spanat in en vacker vandringstur som gick med utsikt över havet och sedan upp till en liten topp. Efter 3 h vandring uppför fick vi vända för att hinna ner innan det skulle bli mörkt, men vilka vyer, så otroligt vackert. Dagen avslutades med riktigt god mat med lokala råvaror på en liten stuga på vägen hem.

Efter flera dagar med cykling och vandring var vi (i alla fall Robban och jag…) rätt möra i benen så sista dagen i Monterey Bay fick bli en slappardag. Till Franks stora förtjusning besökte vi My Museum, där barn får lära sig hur olika yrken går till och testa på att vara kock, ambulansförare, läkare, brandman, skådespelare, konstnär etc.

Sista dagen på turen spenderade vi i San Francisco. Frank och Robban hängde på stranden medan jag passade på att jobba lite och besökte flera fina butiker för att presentera några av de varumärken jag jobbar med.

När vi skulle hämta bilen framåt kvällen blev vi lite förvånade när det var alldeles tomt på gatan. Vi hade visst råkat ställa oss på en gatan där det var städdags på eftermiddagen. Bilen hade transporterats bort och det var inte direkt billigt att hämta ut den….Vi tröstade oss med en supergod middag på en vietnamesisk restaurang, Tin, ett måste om ni kommer dit. Inte dyrt och supergott.

Nu är vi åter ”hemma” i Mexiko, härligt återseende. Vi förbereder oss nu för besök från Sverige. Frank är så förväntansfull, och vi också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )