Orkanen Willa & Roadtrip till Tequila

Det blev en intressant tur till förskolan i måndags, först punktering på däcket vilket gjorde att jag och Frank, klädd i sin vita piké som man ska ha på måndagarna för att hedra landet och med matlådan från Ingarö-kusinerna i handen,

fick springa den sista kilometern i den 30-gradiga värmen. Väl framme fick vi veta att förskolan skulle vara stängd p g a orkanen Willa. De rekommenderade oss att bunkra upp med mat och vatten och tejpa rutorna i stora kryss för att hindra dem gå i småbitar under orkanens framfart. Framåt kvällen bedömdes Willa ligga på nivå 5/5 och eftersom vi bor precis vid stranden och havet började vi, främst Nina och jag, bli lite oroliga för att bo kvar. Vi bestämde oss för att ge oss av några timmar inåt i landet och hittade ett hotell i den lilla byn Tequila, ca 3 timmar bort.

Vägen till Tequila var bitvis ganska dålig, regnet öste ner och det blev vattenpölar i de stora groparna på vägen. Bilens lyktor lyser väldigt svagt och vägarna har inga vita markeringar eller räcken så det gick ganska långsamt. Det var mitt i natten när vi kom fram. När vi vaknade på morgonen såg vi vilket mysigt hotell vi hamnat på. I matsalen kunde man se de stora tunnorna som används då de gör Tequila och vi förstod snart att hela byn omges av agaveplantor som används för att göra Tequila. Efter lite jobb gick vi ner till marknaden bakom kyrkan där de stod och lagade tacos på vagnar. Varje tacos kostade 5 kr och det var bland det godare jag ätit med tomat/koriandersalsa, guacamole och såser i olika styrkor. Frank tycker majsbrödet de serverar här smakar lite annorlunda så han håller sig gärna till köttet. Efter lite mer jobbande på eftermiddagen gav vi oss iväg för lite tequila-provning och middag. Vi provade 8 olika tequila, från huvudgrupperna a) ljus tequila b) guld-tequila (ljus tequila som färgats) c)Reposado (lagrats kortare tid i ekfat) d) Añejo (lagrats längre tid på ekfat), den sista smakade som en riktigt god avec.

Nivån på stormen sänktes från en 5:a till en 3:a och vi begav oss hemåt efter två dagar i Tequila. Nu fick vi se de vackra vyerna och den gröna lummiga vegetationen som dolt sig i mörkret på vägen dit. När vi bara hade 45 minuter kvar blev det totalstopp i trafiken och efter några timmar helt stillastående beslöt vi oss för att svänga av ner mot byn Lo de Marcos. Det visade sig vara en riktigt gullig liten by med en lång fin sandstrand. Vi stannade i flera timmar, byggde sandslott och badade och lekte i de stora vågorna. Sedan hittade vi en restaurang, Mr Ribs, där de stod ute och grillade supergoda ribs.

Vi fick höra att det varit en tragisk olycka där en buss fått väja för omkörande bilar. Bussen körde ner i ett stup och åtta människor dog och många skadades, så oerhört sorgligt. Tyvärr inte förvånande, de kör ganska vårdslöst på väldigt dåliga vägar.

Väl hemma igen hade byn klarat sig ganska bra genom stormen. En del översvämningar i de mer fattiga delarna men det finns ett stort antal hjälporganisationer och människor här verkar bra på att hjälpa till när det behövs, både med pengar och fysiska insatser. Torsdag och fredag blev vanliga skol-/jobb-dagar, skönt att hinna få undan lite.

På fredagseftermiddagen skulle vi ut och provsegla en nyfixad segelbåt på klubben där Robban jobbar. Väl i båten upptäckte vi att någon hade tagit bort storfallet och satt dit ett tillfälligt lite snöre så vi fick nöja oss med att segla med focken. Blev ändå en fin tur med lite svalkande vindar, bad från båten och på vägen tillbaka fick vi se hoppande delfiner.

Igår när Nina skulle på yoga gav vi oss iväg för att hitta cyklar i Puerto Vallarta. Vi hittade en superbra butik, Xisco Bikes, direkt. Till mig fanns en framdämpad mountainbike från förra året med bra pris och Robban hittade en liknande som vi fick rabatt på för att vi köpte två. Känns jättekul att vi nu kan ta oss fram alla tre på cykel.

Vi hittade också en body board till Frank som han invigde på eftermiddagen. Han lekte lite i vågorna och vi skickade iväg honom när det kom en större våg. Vid ett tillfälle insåg vi inte hur stor vågen var och skickade iväg honom, han surfade i världens fart hela vägen in till stranden. Vi blev lite rädda men sedan ser vi Frank skutta upp på stranden med världens leende på läpparna – ”Jag surfar!”

På kvällen gick vi in till byn för god italiensk mat på Toscana Mia och jag fick min favoritefterrätt, Affogato.

10 reaktioner till “Orkanen Willa & Roadtrip till Tequila

1. En väldigt trevlig skildring av vad ni varit om de senaste dagarna verkar fint och vad jag förstårbehöver ni inte svälta och se helt nya vyer måste vara underbart att få uppleva helt annorlunda natur.
    ta väl hand om er och ha det fortsatt trevligt,

2. Drama!!! Och vilken lämplig tillflyktsort… why am I not surprised?! 😂
    Härliga bilder också, ni verkar trots oväder o drama må gott!
    Kramar till er alla! ❤️

Liked by 1 person

3. Vad roligt läsa om ert stora äventyr. Spännande och mycket att ta in och vara med om, förstår jag.
    Här har det kommit snö istället. Men sol och värme skulle allt vara härligt.
    Kul att du skriver så vi kan följa er resa och vardag i Mexico.
    Kramar från Vickan med familj❤️❤️

Liked by 1 person

1. Hej! Kul att höra från dig! Ja det är en annan värld men vi trivs bra och börjar så smått komma in i livet här och känner oss allt mer hemma. Såg att det kommit snö, den kommer vi sakna, blir konstigt med jul utan snö. Hälsa alla så jättemycket och kom över om det passar. Kram från oss alla till er alla ❤️

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )